Zeg Blue Monday vaarwel
Er bestaat enige twijfel over op welke datum Blue Monday nu precies viel dit jaar. In ieder geval verwijst het naar een maandag tegen het einde van januari. Blue Monday heeft vooral te maken met goede voornemens. Beter gezegd, het heeft te maken met goede voornemens die al zijn mislukt. Menig Nederlander grijpt het nieuwe jaar aan om te starten met diëten, meer te sporten en/of te stoppen met roken. In theorie lijkt het gemakkelijk om je doel te bereiken. Je ziet precies voor je wat er voor nodig is en hoe je voor elkaar gaat krijgen. En dan zijn er nog andere factoren die bijdragen aan het opwekken van depressieve gevoelens. Nu.nl schreef hier een interessant artikel over om te verduidelijken hoe wel aan Blue Monday komen en hoe we Blue Monday in ons eigen leven vaarwel kunnen zeggen.
De magische jaarwisseling
De maandag wordt doorgaans al gezien als een vrij deprimerende dag. Het is de dag na het weekend. Het is dus de dag dat je weer geconfronteerd wordt met verplichtingen. Je zit de hele week weer opgescheept met collega’s. En je kunt de hele week niet datgene doen wat je het liefst wilt. Een logische vraag die we kunnen stellen, is of je wel een baan hebt die echt bij je past. Zou je ook iedere dag naar je werk gaan als je er niet voor betaald zou krijgen? Daarnaast wordt de jaarwisseling door veel mensen gezien als iets magisch. Alsof dan ineens alles van je af valt wat je ooit heeft belemmerd om het roer om te gooien. Met het starten van het nieuwe jaar ontdekken we dat er eigenlijk niets is veranderd. Alles is nog precies hetzelfde, behalve dat er een cijfertje is veranderd in de jaartelling.
Marketingstunt
Behalve dat, is het ook nog steeds net zo koud buiten en nog steeds even triest. Het is dus niet gek dat je je wat neerslachtig kunt voelen. Maar geldt dat alleen voor Blue Monday? Volgens diverse specialisten schijnt Blue Monday een marketingstunt te zijn. De meest depressieve dag van het jaar word je dus gewoon aangepraat. Eigenlijk word je bewust overspoeld met depressieve gevoelens. Mensen kunnen zichzelf dan opvrolijken door iets voor zichzelf te kopen. Kopen maakt vaak blij, al is dat wel van tijdelijke aard. Ondernemers weten dat. Je wordt op zo’n dag des te meer in de verleiding gebracht om spullen te kopen die je eigenlijk niet echt nodig hebt.
Het gras van de buren
Is het gevoel dat Blue Monday oproept dus de schuld van ondernemers? Niet helemaal. Mensen hebben de neiging om te gluren naar buren, waar het gras veel groener is. Ze zien dat er een fantastische auto op de oprit staat, de buren regelmatig met vakantie gaan en het er zo gezellig lijkt. Het contrast lijkt enorm groot met je eigen leven. Wat je niet weet, is wat er zich achter de voordeur afspeelt. Het kan heel goed uiterlijke schijn zijn. Het is mogelijk dat er, zodra de voordeur weer is gesloten, doorlopend conflicten gaande zijn. De conflicten kunnen gaan over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld over geld. De kans is aanwezig dat de mensen die in dat huis wonen zich eigenlijk erg eenzaam voelen en verdriet hebben. Feit is dat conflicten die lang aanhouden voor moeizame relaties zorgen.
Ervaar je ook zo’n conflict in persoonlijke sfeer? Dan is het belangrijk om daar wat aan te gaan doen. Zo zorg je er voor dat je je eigen leven veel leuker maakt en je niet meer bij de buren hoeft te gluren.